Назив објекта

Самостан и црква Назарет

Локација

Бања Лука

Kонфесија

Римокатоличка

Опис

Самостан је био лоциран у градском насељу Буџак, данас названом Лазарево. Био је изграђен на локацији гдје се данас налази војни кампус „Козара.“

Уз помоћ аустро-угарских власти сестре су започеле изградњу зграде сиротишта 1880. године, док су 1887. године положиле темељaц за нову цркву и нови самостан. Као и за многе друге католичке објекте у Бањој Луци, редовник из Марије Звијезде Еберхарт Вегнант је израдио пројект иза овај комплекс.

Грађевински радови на цркви су почели 5. новембра 1887. године и трајали cy до 1889, док је звоник завршен 1896. године. Самостан је завршен 1888. године. Касније, остале одаје за дјецу из сиротишта и свештенике су изграђенe 1897. и 1898. године.

Црква је била посвећена Безгрешном Зачећу Блажене Дјеве Марије. Стилски је припадала касном и поједностављеном стилу обнове готике, и оно што је интересантно,на шта упућује сиромашна фото документација, била је богато украшена у унутрашњости. Диспозиција главне фасаде и уопште одлике архитектуре су веома сличне пројекту жупне цркве у Бањој Луци посвећене Походу Блажене Дјеве Марије Светој Елизабети лоциране у некадашњој улици Светог Салватора, као и катедралној цркви која је срушена након земљотреса 1969. године.

Нажалост, након Другог свјетског рата, нове комунистичке власти зу забраниле дјеловање самостана, али је овај, за разлику од других, срушен у потпуности и на његовом мјесту изграђен је војни комплекс, који постоји и сада. Вјерује се да је катастрофална судбина овог комплекса везана за аустријско и њемачко поријекло сестара које су припадале Реду. Већина њих је била приморана да напусти земљу, док су се преостале преселиле у остале подружнице самостана сјеверно од Бањe Луке. Важне подружнице ситуиране у окружењу Бањe Луке jeсу подружница Марјановац у Рудолфшталу, данас Александровац, и подружница Свете Обитељи у Средњем Виндхорсту, данас Нова Топола. Касније, нова зграда самостана за Нови Назарет је изграђена 1972. године, на око 200 метара удаљености од старог Назарета, те је у функцији и данас.

 

Name des Objekts

Das Kloster und die Kirche Nazareth

Lokalität

Banja Luka

Konfession

Römisch-katholisch

Beschreibung

Das Kloster lag im Stadtteil Budžak, heutiger Name Lazarevo. Es war auf dem Platz erbaut, wo sich heute der Militärcampus „Kozara“ befindet.

Unterstützt von den österreich-ungarischen Behörden begannen die Schwestern 1880 mit dem Bau des Waisenhauses,  und 1887 erfolgte die Grundsteinlegung für die neue Kirche und das Kloster. Wie für viele andere katholische Objekte in Banja Luka hat der Ordensmann der Ordensgemeinschaft Maria Stern Eberhard Vegnant die Pläne auch für diesen Komplex erstellt.

Die Bauarbeiten an der Kirche begannen am 5. November 1887  und dauerten bis 1889;  der Glockenturm wurde erst 1896 fertiggestellt. Der Bau des Klosters wurde 1888 beendet und die Räume für die Kinder des Waisenhauses und die Priester wurden 1897 und 1898 erbaut.

Die Kirche war der Unbefleckten Empfängnis der Heiligen Jungfrau Maria geweiht. Stilistisch gehörte sie zum späten und vereinfachten Stil der Neugotik und hatte interessanterweise, wie die ziemlich bescheidene Fotodokumentation aufweist,  die Kirche eine reiche Innendekoration. Die Disposition der Hauptfassade und allgemeine architektonische Merkmale sind sehr ähnlich dem Projekt der der Mariä Heimsuchung geweihten Pfarrkirche in der ehemaligen Straße Svetog Salvatora (St.-Salvator-Straße), wie auch der Kathedralkirche, die nach dem Erdbeben 1969 zerstört und  abgerissen wurde.

Leider verbot die neue kommunistische Herrschaft nach dem Zweiten Weltkrieg das Funktionieren der Klöster , aber im Unterschied zu den anderen wurde dieses Kloster total zerstört und abgerissen, und an seinem Platz wurde ein Militärkomplex erbaut, der sich auch heute da befindet. Man glaubt, dass das katastrophale Schicksal dieses Komplexes im Zusammenhang mit der österreichischen und deutschen Herkunft der Schwestern des Ordens steht. Die meisten von ihnen waren gezwungen, das Land zu verlassen, während die anderen in die übrigen Niederlassungen des Klosters nördlich on Banja Luka übersiedelten.

Wichtige Niederlassungen in der Umgebung von Banja Luka sind Niederlassung Marjanovac in Rudolfstal, heute Aleksandrovac, und Niederlassung Svete Obitelji (der heiligen Familie) in Mittel Windhorst, heute Nova Topola. Später, genauer im Jahre 1972, wurde das neue Klostergebäude für Novi Nazaret (das Neue Nazareth) etwa 200 Meter von dem alten Nazareth erbaut; es funktioniert noch heute.

 

Building name

Convent and Church Nazareth

Location

Banja Luka

Confession

Roman Catholic

Description

The convent was located in the city district Budžak, today known as Lazarevo. It was situated in a placewhere today Military campus “Kozara” can be found.

With the support of Austro-Hungarian authorities, the sisters started construction works on an orphanage building in 1880, and in 1887 the foundation stones for a new church and the convent buildingswere laid. As for many other Catholic buildings in Banja Luka, a brother from Mariastern, Eberhard Wegnandt, did the project for this complex.

Construction works on the church started on 5thNovember 1887 and lasted until 1889, but the bell tower was finished in 1896. Convent buildings were completed in 1888. Later, other premises for orphanage kids and priests were built in 1897 and 1898.

The church was devoted to the Sinless Conception ofBlessed Virgin Mary. It was built in late and simplified Gothic revival style and, interestingly, according to poorphoto documentation, was richly decorated in the interior. Main façade disposition and general design guidelines are significantly similar to the design of the Banja Luka parish church devoted to the Quest of BlessedVirgin Mary to Saint Elisabeth located in Salvatorgasse, and also the cathedral church, that was demolished after the earthquake in 1969.

Unfortunately, after WWII, new communist authorities did not allow the existence of the Convent, but unlike the other facilities, this one was torn down completely and on its place was built a military campus, that existsnow. It is believed that the catastrophic destiny of the complex was affected also by Austrian and German roots of sisters belonging to the Order. Most of them were forced to leave the country, and remaining ones moved to earlier founded branches of the Convent in the north of Banja Luka. The important branches, situated in the Banja Luka region are Branch Marjanovacin Rudolfstahl, today’s Aleksandrovac and Branch of Holy Family in Mittel – Windthorst,today’s Nova Topola. Later on, in 1972, a new buildingfor New Nazareth was built not more than 200metres away from the Old Nazareth,and is still in function today.